En liten Skånerunda

Igår gick Linnea och jag upp tidigt, satte oss på tåget mot Lund för att sedan ta SkåneExpressen nummer 5 till Österlen och det vackra Simrishamn.

Det regnade hela vägen även om det faktiskt var lite bättre i just Simrishamn. Linnea kikar fram bakom klängrosorna som är så vackra så här på sensommaren.

I hamnen var det riktigt folktomt och förmodligen berodde det på det trista vädret.

Simrishamns centrum är riktigt fint med låga, gamla gatehus i vackra färger. Här är en vy upp emot kyrkan, strax bakom själva huvudgatan.

Vi hade bestämt träff med min mamma och hennes man vid loppisen som hålls varje lördag i "Suckarnas gång", strax intill kyrkogården. Godis blev jätteglad när vi kom!

Eftersom vädret inte var så bra slutade loppisen väldigt tidigt och vi åkte vidare mot Malmö tillsammans. Vi bestämde oss för att ta den mindre kustvägen istället för motorvägen, och åkte alltså längs Sveriges sydligaste kust i ett antal mil. Faktiskt klarnade det upp och vi stannade till vid Sveriges absolut sydligaste udde; Smygehuk, strax öster om Trelleborg.

Här står Linnea med Godis som passade på att lämna ett litet visitkort vid flaggan; "Godis was here!"

När vi till slut kom fram till Malmö var klockan rätt mycket och vi var väldigt hungriga. Precis vid Drottningtorget ligger den här trevliga lilla restaurangen; La Trattoria (med spöke i fönstret).

Hur länge sedan är det jag åt en plankstek??? 20 år sedan? Denna med fläskfilé var, hur som helst, härlig!

Efter maten promenerade vi till Malmö central som nu, medans Citytunneln färdigställs, är lite kaotisk...Flera spår är stängda och informationstavlorna fungerar sådär. Mina föräldrar och Godis följde med och vinkade av oss!

Vid halvelva-snåret var vi hemma igen i Helsingborg, trötta men väldigt nöjda med en jättetrevlig lördag!
Stina-Hemma på Landet

Jag har bott i fina Simrishamn.:-) Kramis

Anna

Godis är så söt!! Synd att det regnade i Simrishamn. Har faktiskt också varit på loppmarknaden där ett par gånger. Alltid trevligt

;-)Plankstek har jag inte ätit på länge heller! Säkert inte sen 80-talet :-) Gott ser det ut! Kramar Anna

Lotta

Hej Stina!

Simrishamn verkar vara en jättemysig stad och säkert härligt att bo här vid havet!

Kram Lotta

Lotta

Hej Anna!

Vi har alltid Godissug, Linnea och jag! Loppisen var jättetrevlig så länge den varade men jag hann inte handla något :-/ Och plankstek hade jag glömt bort att det fanns...

Kramar Lotta

Lotta Th

Hej vännen :-)

Visst är det kul att åka på "semester" på egen ort? Fast Österlen är nästan som ett annat land tycker jag hihi. Vi pyser dit i helgen och våldgästar bror o svägerska som alltid alltid tillbringar hela sin semester där nere.

Nu pyser jag till jobbet, kryssandes mellan grävskopor o lastbilar som just nu belamrar hela gatan hm.

Kram kram

Annika

Jag behöver inte åka någonstans när jag har dig!!!

Behöver bara läsa dina inlägg.

Härligt!!!! Me like.

Lotta

Hej Lotta!

Ja, Skåne är fantastiskt och jag håller med, Österlen känns lite som utomlands. Det är samma med Arild och Mölle här på "vår" sida tycker jag.

Ja, jag har sett hur ni har det där nere och vilket oväsen det är... När ska de vara färdiga?? :-/

Kramar Lotta

Lotta

Hej Annika!

Ja, nu i sommar har det varit rätt mycket åkande kors och tvärs. Och här i Skåne är det så lätt att ta sig någonstans även utan bil, och avstånden är inte så långa. Jag köper "Skånekort" eftersom jag jobbar i Lund, och kortet gäller alla dagar på alla tåg och alla bussar i Skåne. Inte någon extra kostnad alltså att ta sig över till östkusten. :-)

Kram Lotta