Borlänge

Så var det dags för andra delen av forskarkursen "Geografiska perspektiv på kulturarvet i upplevelseindustrin". Denna gång var kursen förlagd till Högskolan Dalarna i Borlänge.


Borlänge är i dagsläget kanske mest känt för Romme Alpin, den stora skidanläggningen strax utanför staden. Statliga Vägverkets övergripande nationella verksamhet återfinns numer också i Borlänge, liksom Vägsektorns utbildningscentrum. Annat var det förr då Domnarvets Järnverk dominerade orten.


Precis som förra gången när vi var i Örebro var kursen väldigt fint planerad och intressanta föreläsningar varvades med exkursioner med kulturarvstema. Mer om dessa exkursioner följer! Jag bodde på Hotel Brage mitt i Borlänge och så här häftigt var vädret utanför mitt fönster. Ömsom regn, ömsom solsken - fast samtidigt!

Linnea

fin regnbåge! ^^

( och även här är jag sur för att jag inte fick följa med! tar igen i sommar ska du se )

puss

Lotta

:-) Men du fick ju vara med Godis!

Puss & Kram /Mamma

Anna

Dramatiskt väder ser det ut som! :-) Ser fint ut! Har också varit i Borlänge en gång på en kurs. Kommer ihåg att det var dramatiskt väder då också, tjock tjock dimma så man tänkte här kan väl inget flyg starta? Men det kunde det :-) Kramar Anna

Lotta

Borlänge verkar vara en riktig kursstad! På vårt hotel bodde bl a flera deltagare i en brandförsvarskurs ;-) Mina kollegor från Stockholm hade haft svårt att hitta hotell då nästan alla var fullbokade. Åh, då måste du ha flugit från Dala Airport! Vilket exotiskt namn på en svensk flygplats! Själv åkte jag tåg i 7,5 timmar :-)

Kramar Lotta

Anna

Ja måste ha varit Dala airport! I ett litet propellerplan från Skyways. Kommer ihåg när vi skulle starta från Kastrup och bakom Thai Airways plan. Vårt lilla plan kunde knappt ses bakom jätteflyget. Ja här är en som varit på stålverket i Borlänge och på kvällen "gjorde vi också stan" ;-) Kramar Anna

Lotta

Läskigt med litet propellerplan :-/ Ja, tänk vilka platser och ställen man bevistat! Roligt att du också varit här :-) Och på stålverket av alla ställen! Långt från italiensk odlingskonst! Min pappa jobbade på ASEA i Borlänge i några år när jag var tonåring men jag minns inte att det såg ut så här, faktiskt ganska fint! Kramar Lotta