Östermalms saluhall

När jag var barn och var i Stockholm med mina föräldrar ville min mamma alltid gå till Saluhallen på Östermalmstorg. Jag kunde inte förstå charmen med detta ställe och vi skulle ju ändå inte handla något där! Nu förstår jag precis varför hon ville gå hit. Det är något speciellt med gamla saluhallar, något med atmosfären som inte går att förklara.


Östermalms saluhall (http://www.ostermalmshallen.se/ ) öppnades redan 1888 och blev snabbt väldigt populär både bland köksmästare och "vanligt folk". Populariteten har hållit i sig och vill man vara säker på att få fina råvaror ska man handla här. Byggnaden har en lika vacker interiör som exteriör och här står de olika handlarna sida vid sida.




Hos Lisa Elmqvist kunde man exempelvis handla Supersiwans Rensteksröra, Gudomlig Gaspacho och Pastor Tobias Perfekta Pesto.


Visst blir man nyfiken och lite sugen?!!

Anna

Älskar också Östermalmshallen! :-) Jättemysig atmosfär och vilken underbar mat och råvaror. Saknar något liknande här i Köpenhamn. Har också dreglat framför diskarna där vi Elmqvists ;-) Kramar Anna

Lotta

Hej Anna!

Det har funnits en gammal saluhall i Helsingborg som de rev (!) för många år sedan. Ja, önskar också att något liknande fanns här i närheten!

Kramar Lotta

kicki

Ja visst är det nåt speciellt med doften och atmosfären ! Hade varit perfekt om det hade funnits nåt sånt här i Hbg , men denna rivningsiver är ju helt idiotisk. Men vi får väl åka iväg och snusa lite i stället då :-)

Kramar Kicki

Lotta

Hej Kicki!

Numer har vi ju Mästerlivs där Saluhallen en gång legat, men riktigt samma sak är det ju inte...

Kramar Lotta