Helsingör!

Min syster och hennes dotter är på besök nu under höstlovet. Åh, så härligt det är att träffa dem igen! Idag bestämde vi oss för att ta båten över till Helsingör i det vackra höstvädret.

Precis vid den delen där Öresund är som smalast ligger vackra Kronborg slott, ett av renässansens mästerverk. Det är här som Shakespears "Hamlet" utspelar sig och slottet ligger sedan några år tillbaka på Unescos Världsarvslista.

Tjejerna hade redan bestämt var vi skulle äta så det blev alltså en favorit i repris; Café Olai, ganska nära Axeltorv.

Vad äter man när man är i Danmark? En hackebiff naturligtvis! Café Olai har världens godaste peppar-hackebiff som serveras med grönpepparsås, bakad potatis och grönsaker.

Tjejerna valde fiskfilé och pommes frites, också det ett säkert kort. Här sitter Hanna och Linnea, kusiner som tycker mycket om varandra!

En liten shoppingrunda blev det också efter maten. Vi köpte fina ljus och små plastspindlar som ska användas till morgondagens dekoration av middagsbordet ;-) Stengatan är så här års inte lika full av folk. Under sommarmånaderna går det knappt att ta sig fram här.

Det är alltid lika trevligt att åka över sundet och besöka gemytliga Helsingör även om allting har blivit så mycket dyrare nu. När jag var yngre åkte vi ofta över och handlade skivor här t ex, något som nästan är otänkbart idag. Men bara att vara här en stund och äta något gott är en lyx jag ska unna mig oftare. Några timmar in på eftermiddagen vände vi åter mot färjeterminalen och tog båten tillbaka till Helsingborg.

Det är så lätt att bli hemmablind och glömma bort hur fint man bor. Detta att bo så nära Danmark är faktskt en av Helsingborgs många fördelar. Tänk så mysigt det är att bara kunna ta båten över och spendera några timmar i detta dejlige land!
Anna

Ja Helsingborg är verkligen jättemysigt! Vilkan kanongod hackeböf ;-) Kramar Anna

Annieverse

Ja du milde, när jag var liten var det jättemånga som åkte över till Danmark för att handla livsmedel och annat som var billigare där....det var tider det!

Jättefina bilder =)

Lotta

Hej Anna!

Ja, trots att jag är inflyttad har jag redan blivit hemmablind. Nu när min syster var här såg jag Helsingborg med hennes ögon och då är det precis som att vara turist igen! Och vad kan väl slå en hackeböf??? ;-)

Kramar Lotta

Lotta

Hej Annie!

Ja, minns att det var billigare att ta båten över, köpa en flaska vin och ta båten tillbaka igen, än att köpa samma flaska på systembolaget. :-)

anki

Vad underbart att kunna åka över sundet till Danmark då och då. För mig var Danmark min första utlandserfarenhet, jag minns hur härligt det var att åka över med båten (ofta Varberg-Grenå) köpa godis och danska delikatesser och det luktade så exotiskt...cigarrer och starka ostar!

Lotta

Näst efter Norge var Danmark också min första utlandsupplevelse. Och det luktar fortfarande cigarrer (även om det numera är rökfritt även på danska restauranger) och starka ostar ;-) Det var så härligt nu att se min systerdotter som verkligen tyckte hon var utomlands! Bor man här så tappar man liksom den dimensionen :-(