Portofino

En av de sista dagarna på vår Italienresa åkte vi till pittoreska Portofino. Egentligen skulle vi åkt båt den sista biten men åskan mullrade och alla båtturer var inställda. Istället fick vi åtnjuta en packad-sill-upplevelse i liten och mycket varm lokalbuss. Nåväl, när vi var framme i Portofino glömde vi snart bort den trånga bussen för här var makalöst vackert!
Portofino har länge varit en jetset-favorit och det märktes tydligt i utbudet av affärer...
Trevliga (och väldigt dyra) restauranger låg sida vid sida av kända designerbutiker.
Faktiskt kändes det lite märkligt att gå omkring i denna gamla fiskeby och läsa namnen på affärerna...inte särskilt genuint kanske. Hamnen i Portofino är väldigt liten men rymmer många fina båtar.
Här låg också den absolut största lyxyacht jag någonsin skådat; Silver Angel!
Hur den kommit in i hamnen är en gåta. Lite spännande var det att stå och kika vilka som gick av och på :-) Jag googlade lite på Silver Angel och tappade fullkomligt hakan. När båten var ute till försäljning 2009 låg det begärda priset på 68,5 miljoner Euro!!! Jag kan nästan inte räkna så långt...Om du vill se lite interiörer så klicka här!
Lite udda djur fanns det också i Portofino :-)
Och en skylt med mitt namn, nästan ;-)
Besöket i Porofino avslutades med cappuccino för särbon och mig och en frappino för Linnea på anrika Splendido där en hotellnatt kan fås till det facila priset av 1.334 Euro per natt. Då gäller det att sova riktigt länge så man får valuta för pengarna...;-)
Annieverse

Hihi, hade jag haft ditt namn hade jag varit väldigt sugen på att plocka ner den där skylten och ta med hem, montera den vid garageuppfarten eller något liknande ;-)

Anna

Vilken yacht! Har kollat hemsidan och det var nog det lyxigaste jag sett! Jag har sett något liknande någon gång i Köpenhamns hamn, tror det var Microsofts grundare som hade den. Men vad mysigt det ser ut i Portofino! ;-) Kramar Anna

Anonym

Ja jösses vilken båt! Jag gick in och kolla de bilderna från inredningen, och jag måste säga att de har missuppfattat det där med "båtsport" : ) Inte var det särskilt snyggt ens en gång, tyckte jag.



Men Portofino verkar riktigt fint, däremot!



Kram!

Marianne

Nu fick jag nog inte med mitt namn, igen. Men det var jag alltså ...

Lotta

Hej Annie!

Ja, den tanken slog mig faktiskt! :-)

Lotta

Hej Anna!

Ja, tänk så man kan ha det! Jag undrar vilka som var ombord? Portofino var jättefint och jag tyckte det var ganska likt Cinque Terre. Fina gamla fiskebyar som fått en helt annan betydelse, på både gott och ont.

Kramar Lotta

Lotta

Hej Marianne!

Jag håller nog med dig. Vilket överdåd, på gränsen till smaklöst. Och jag såg flera tjejer som låg och solade på däck och som inte ens brydde sig om att gå av och utforska Portofino! Tja, man kanske blir sådär blasé när man åker omkring i en sådan här båt. Fast kanske hade de shoppat loss lite i Louis Vuitton-butiken innan de lade sig i solstolarna...;-)

Kram!