Fotbollsyra i Hamburg

Tyskland är ju, till skillnad från Sverige, med i fotbolls-VM i Sydafrika. När vi var i Hamburg spelade Tyskland mot Ghana i gruppspelsfinalen och jag föreslog särbon att vi skulle besöka något ställe där de hade storbilds-TV. Det visade sig att nästan varenda restaurang sände matchen! I St Pauli, några hundra meter ifrån där vi bodde, fanns ett stort fans-område och enligt tysk TV befann sig 60 000 personer där just den kvällen. Men jag och särbon beslutade att gå till ett lite lugnare ställe. Vi hamnade här, på en trevlig gata med restauranger sida vid sida.
Man hade gått man ur huse och stämningen var på topp! När Tyskland sen gjorde mål visste jublet inga gränser.
Så roligt det var att vara på plats och få lite VM-känsla! Det var nästan ingen som hade tid att äta och restaurangpersonalen stod bredvid gästerna och tittade på matchen.
Tyskland vann med 1-0 och hela Hamburg förvandlades till en festplats! Folk gick på gatorna och sjöng och viftade med flaggor och bilarna tutade i flera timmar efter slutsignalen. Jag har försökt att fånga feststämningen på film och så här såg det ut strax utanför vårt hotell.
Åh, så härligt det var att ta del av denna fotbollsyra! Jag undrar hur det lät i Hamburg igår när Tyskland slog England i åttondelsfinalen? Det måste ha varit galet roligt!
Anna

Kan tänka mig att det var något speciellt att vara på plats så att säga! :-) Och vilken stämning! Jättekul att se på film. Ja här i gamla Dk tutar inga bilar :-/ Kramar Anna

Lotta

Ja, det var riktigt festligt! Tänk att fotboll kan förena så. Det kändes som om hela stan log och alla tyckte om alla :-) Och ja, det är ledsamt att inga danska bilar får åka omkring och tuta och nu när också England är borta...vilka ska jag hålla på då?

Kramar Lotta