På vift i Hamburg

Eftersom särbon befann sig på diverse möten fick jag en hel dag för mig själv i Hamburg. På förmiddagen hoppade jag på en sightseeing-buss och åkte runt staden i drygt en timme. Jag tycker detta är ett utmärkt sätt att lära känna en stad på och jag blev så glad när jag såg att det fanns sådana här turer i Hamburg. Vi började med att åka igenom de gamla hamnkvarteren som har renoverats och rustats upp otroligt mycket de senaste åren.

Enorma byggprojekt är igång och man bygger en helt ny stadsdel alldeles i närheten av hamnen.
Här har jag försökt att fota på ungefär samma plats som på den google-bild jag visade härom dagen :-) En vy över det gamla Hamburg med sjön Alster i förgrunden.
Längs sjön ligger väldigt fina villor och trädgårdar och guiden berättade att det var här som Tysklands kändisar bodde. Bl a åkte vi förbi designern Jil Sanders hus.
Vid Rådhuset hoppade jag av bussen.
Jag åt lunch på ett trevligt ställe och promenerade sedan lite längs kanalen.
Jag kikade in i några varuhus längs Mönckeberg Strasse, slank in på en skönhetssalong och gjorde manikyr och kände mig riktigt lyxig. Sedan promenerade jag vidare och gick förbi Hauptbahnhof, en av Tysklands allra största knutpunkter.
Inte långt därifrån låg Museum für Kunst und Gewerbe där jag betalade inträde och gick in.
Enligt min guidebok ska detta vara Tysklands största museeum. Nästa gång jag kommer till Hamburg ska jag besöka Kunsthalle, som jag inte hann med denna gång, och njuta av romantiskt måleri från 1800-talet.
Efter besöket på museet tog jag bussen tillbaka till hotellet, drack en mycket god kopp kaffe och inväntade särbon. Vilken härlig dag det blev med strålande solsken, kultur, shopping och god mat i en lagom mix!
Anonym

Hamburg är ett underskattat turistmål, de flesta svenskar susar nog bara förbi på Autobahn på väg söderut...

Själv har jag varit i Hamburg en hel del, har några släktingar där som besökts flitigt under åren. Jag tycker det är en väldigt trevlig stad med mycket att se och uppleva, både i fråga om shopping och kultur, en del mysiga "gröna lungor" och nästan småstadsliknande områden finns det också. Kunsthalle kan jag verkligen rekommendera, kanske en utflykt till Blankenese....ja det finns mycket!

Lotta

Ja, visst är det synd att bara susa förbi denna härliga stad! Guiden i bussen sa att Hamburg blivit vald till Europas grönaste stad 2011, men kanske missuppfattade jag, kanske kandiderade Hamburg bara. Min tyska är inte sådär jättebra och ibland hängde jag inte riktigt med. Blankenese ska jag genast kolla upp!