Blåljus

Men vad är detta??? Ridande polis utanför mitt fönster en vanlig, regning lördagseftermiddag?
Tjutande bildäck och blåljus som i värsta amerikanska gangsterfilmen...
Fem (!) polisbilar, modell större...Hade Konsum blivit rånat?
Nej. Plötsligt smälldes en massa smällare av och vi fick syn på vad som orsakade denna enorma polisinsats.
"Hata, hata, hata Helsingborg!!!" Ropen ekade mellan husen.
Polisen hade lett Malmö FF:s supportrar den här vägen mot Olympia så att de inte skulle drabba samman med Helsingborgssupportrarna. Fotbollsmatch, alltså. Derby och heta känslor. Så heta att de här unga killarna kände sig tvugna att kasta stenar och flaskor mot de ridande poliserna som spärrade av gatan.
Jag såg flera människor som kastade sig in på Konsum med sina barn i handen. Jag är en stor fotbollsfan men den här delen av sporten kommer jag aldrig att förstå eller acceptera. Och tro inte att helsingborgssupportrarna är bättre! Medan den här karavanen möljde fram på vår gata var det fullt upplopp nere på stan. HIF:arna hade gett sig på polisen eftersom Malmösupportrarna hade uteblivit. 

Jag törs inte tänka på vad en sån här insats kostar. Jag är däremot helt säker på att dessa pengar hade kunnat användas till något betydligt viktigare.
Anna

Tramserier skulle jag vilja kalla sånt! Varför? Ja vad ska inte detta kosta? Kramar Anna

Lotta

Eller hur! Jag reagerar också på att alla är svartklädda och att många dragit upp halsdukar för ansiktet. Törs de inte stå för vad de gör??? Var är det egna lagets färger? Nä, inga riktiga fotbollsälskare, tycker jag. Och hur kan man kasta sten och flaskor mot hästarna och dessutom inte tänka på att det går barnfamiljer bredvid? Skandal och inget vi skulle tolerera alls.

Kramar Lotta