På kurs

Idag har vi börjat på kurs; jag, Linnea och Moira. Det är en kurs i allmän lydnad och idag var det teori utan hund. Vi var ganska många och alla fick berätta lite om sig själva och om sin hund. I vår grupp kommer det bl a finnas en vattenhund, en pomeranian, två pumi, och en dvärgpincher. Jag undrar vad Moira kommer säga om sina kommande kurskamrater...
Det här fotot var det som uppfödaren skickade innan vi köpte Moira

Det ska bli så roligt när vi börjar med den praktiska delen ute på övningsfältet sen. Jag tror det är nyttigt för både hund och mattar att lära sig inkallning, koppelträning och dylikt. En av instruktörerna på kursen, en ung och trevlig tjej, hade förresten sin hund med sig idag. Och nu har alla mina fördomar om kamphundar fått sig en riktig törn. Instruktörens hund var nämligen en stor Amstaff-tik, men världens snällaste. Så idag har jag klappat en sådan hund för första gången i mitt liv :-) Några tips fick vi också med oss den här första kursdagen så nu stundar ögonkontaktträningar för liten yorkie här hemma :-)
Anna

Tror det är mycket hussar och mattars fel att många raser har fått så dåligt rykte. Claude har en kompis här som är en Amstaff blandning, världens snällaste 8-åriga tik som måste ha munkorg nu i DK. Hon skulle inte göra någon förnär säger hennes husse. Jättekul att gå på kurs det gjorde jag med Claude i början, det var intressant att se att vissa gillade han verkligen, vissa "kurskamrater" hatade han, sen stal han någon kurskamrats pipdjur och ville inte lämna tillbaka osv. ;-/ Vi lärde oss mycket i alla fall! Vad spännande för er och Moria! Kramar Anna

Lotta

Ja, visst har det med personen i andra änden av kopplet att göra. Tyvärr använder man nog hunden för att förstärka sin egen image. Jag har också sett många som behandlat sina kamphundar väldigt illa eftersom de inte KAN hantera dem.

Hihi! Ja, så kommer det nog bli här också att Moira gillar vissa men inte andra :-) Och stackars Claude som inte fick behålla det stulna pipdjuret :-(

Kramar Lotta