Show & Tell: Reklam

Fredagstemat idag går i reklamens tecken. Det är Olgakatt som väljer teman under mars månad och idag vill hon att vi reflekterar över reklamens inverkan på oss.

Det fanns en tid då jag såg fram emot att se på reklam och jag tror faktislt inte jag är ensam om detta. Vem minns inte reklamfilmerna på bio när man var liten? Att komma försent till en föreställning fanns bara inte! Man ville ju absolut inte missa reklamen! Idag försöker jag undvika reklam så gott det går. Jag tycker helt enkelt att det blivit för mycket! Jag väljer exempelvis SVT:s morgonprogram före TV4:s mycket på grund av reklamavbrotten i den senare kanalen. Att se ett vanligt program i någon av reklamkanalerna är också förenat med minst 20 minuters reklam uppdelat på fyra avbrott. Too much! 

Även fast jag i grunden är rätt trött på reklam kan jag ju i inte låta bli att gilla exempelvis den här:
Jag har nixat mig på telefonen och satt ett "nej tack" till reklam på brevinkastet. Men jag önskar att det fanns ett sätt att välja när man verkligen vill ha reklam. Om man exempelvis ska göra något större inköp hade det varit bra att några veckor innan kunna begära hem reklam under en begränsad tid. Nåväl, små problem kan tyckas, men förstår ni hur jag menar?

En riktigt trevlig helg önskar jag er alla!

Karin

Visst är det så. Viss reklam är bra men för det mesta är det bara för mycket. Och mycket har det blivit med åren när alla företag försöker armbåga sig framåt i konkurrensen. Till slut orkar man inte se allt de vill att man skall se.



En fin helg önskar jag dig!

Kram

Karin

olgakatt

Inför större köp kan man surfa på nätet och leta oberoende tester! Mycket bättre än reklamen! Dessutom ska de flesta kommuner ha en konsumentvägledare att rådfråga gratis innan man gör större investeringar.