Show & Tell: Det brinner!

Dags att ta tag i ett fredagstema igen! Det var ju ett tag sedan för min del och jag har verkligen saknat det. Den här månaden är det Olgakatt som betämmer teman och den här fredagen ska vi fundera över vad vi skulle ta med oss ifall det skulle börja brinna. 

Faktum är att jag faktikt varit med om en brand. Det var när jag fortfarande bodde i Västerås som jag vaknade en natt av att min hund var så orolig. Hon gick bara omkring i sängen och gnällde. Jag minns att jag tyckte att ljuset såg så underligt ut för att vara mitt i natten så jag vickade lite på persiennen...

Döm om min förvåning när jag såg att huset mitt emot mitt eget stod i ljusan låga! Strax efteråt hördes sirener i massor och jag förstod att det var bäst att ge sig iväg så snabbt som det bara gick! Men...vad skulle jag ta med mig??? Jag hade ju hört att man skulle ta med sina fotoalbum så jag plockade snabbt ihop dessa. Sen klädde jag på mig, tog min hund under armen och skulle precis till att rusa ut genom dörren när en hastig ingivelse fick mig att stanna upp. Mycket hastigt ryckte jag till mig sedan till mig min nya, gröna skinnjacka och begav mig iväg.
Bild hämtad från hm.se

Då, för snart 20 år sedan, räddade jag alltså min hund, mina foton samt en skinnjacka när det brann, och jag skulle förmodligen göra ett liknande val om samma sak hände idag. Om det började brinna och jag hade möjlighet att välja helt fritt så skulle jag se till att få med mig följande:

  • Min dotter och min hund, naturligtvis
  • Mina foton
  • Min laptop
  • Alla mina USB-minnen
  • Min mobil
  • Några av mina bästa böcker
  • Min gitarr
  • Mina läsglasögon
  • Några chokladbitar

Låt oss hoppas att det aldrig någonsin börjar brinna igen. Trots att allt gick bra den gången i Västerås vill jag inte göra om det. När jag vid 4-snåret på morgonen fick tillåtelse av brandmännen att gå tillbaka till min lägenhet igen var jag ganska skakad. Huset mitt emot där jag bodde hade inte längre något tak och det såg faktiskt ganka otäckt ut. Som tur var greps en ensam gärningsman där direkt på natten. Han hade varit ganska lätt att identifiera där han stod och tittade på hur huset brann...

Fler Show & Tell hittar du här: 
Nilla,
Desiree,
Annika,
Erica
Saltis
Musikanta
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Pettas
Cecilia
Åsa
Gnuttan
Anna
Karin
Channal



Karin

Usch! Ännu värre när den var anlagd. Tur att det gick bra! Ha det gott Lotta!



kram

Karin

Nej men kära nån – du hinner inte ta med dig några böcker och strunta i chokladen också! Snabbt ut med dator, foton och glasögon!

Annika

USCH så otäckt!! Just en anlagd brand är väl närapå den allra största skräcken!

Jag ryser.

TUR att det gick så pass bra som det ändå gick.

Välkommen tillbaka!

Kram!

Olgakatt

Den natten lär du aldrig glömma och så lärde du dig att prioritera. Det är en fördel med husdjur att de reagerar innan vi människor gör. Din hund blev säkert lättad över att du vaknade och bar ut den!