Forum Romanum

 
En av världens främsta turistattraktioner utgörs av Forum Romanum i Rom.
 
 
I det antika Rom var Forum Romanum (det romerska torget) en offentlig plats för bland annat politiska möten, religiösa ceremonier samt handel. Ett stort antal tempel och diverse nyttobyggnader kom att uppföras här.
 
 
Så här ser en rekonstruktion av platsen ut. Åh, så jag önskar att jag hade fått vara med på den tiden då det begav sig!!! :-)
Annette

Ja, tänk om man levt då, och varit rik. Som fattig var det nog mindre roligt.

Det är kluvet att besöka Rom tycker jag. Man blir alldeles hänförd över att så mycket finns bevarat av historien, samtidigt som det är sorgligt att det inte bevarats bättre.

Trevlig blogg du har, tack för alla tips om Italien. Vi reste runt i Umbrien förra året och i år blir det Toscana :)

Svar: Hej Anette!Ja, jag håller med. Kanske blir man hemmablind av allt det vackra omkring en så man glömmer bort att det faktiskt är ett världsarv?
Vart i Toscana ska ni åka? På midsommarafton åker jag till Siena i Toscana! Jag ska gå en språkkurs där i två veckor :-)
Nu ska jag kika in på din blogg!!! :-)
Lotta

Annette

Så kul med språkkurs! Och vad lustigt, vi åker till Toscana på midsommardagen och kommer att bo på några olika platser mellan Florens och Siena :)

Svar: Hihi! Då får vi hålla koll på varandras bloggar! För ett antal år sedan bodde vi en vecka i Poggibonsi. Ett underbart ställe i Toscana! Vi besökte också bl a Volterra och Colle val di Elsa.
Lotta

Annette

Det får vi göra! Volterra står på listan, skall läsa på litet mer om de andra orterna också som du nämner :)