Show & Tell: Tiggeri

Oj, så fort den här veckan gick! Och det blir bara ljusare och ljusare för var dag som går. Härligt :-) Den  här fredagen vill Olgakatt att vi ska fundera över ämnet Tiggeri. Hmmm...Ganska svårt, tycker jag, men jag gör ett försök i alla fall. Dock blir det endast "tell" i det här inlägget.

Tiggeri kommer i olika former. Värst är det för dem som verkligen behöver tigga för att över huvud taget ha någonting att äta. Jo, jag vet att det är lätt att tycka att dessa människor själva har satt sig i en situation som denna, men allvarligt; hur kul kan det vara och om de verkligen fick välja; skulle de verkligen på riktigt ha valt att leva på detta sätt? Jag vill inte tro det.

Jag brukar ganska ofta skänka något till uteliggarna här i stan. Men faktiskt inte pengar så ofta. Nej, jag brukar ge en korv med bröd eller en kopp kaffe och en smörgås. Och faktiskt är det inte en enda som klagat hittills! En gång när Linnea var liten gick vi förbi Knutpunkten efter en liten Danmarkstripp. Vi var glada och jag minns att vi bl a köpt en massa godis. Strax utanför stod en ensam uteliggare och lite av vår uppsluppenhet kom av sig. Han såg så himla ledsen och frusen ut att jag gav honom den banan som vi haft med oss. Vi gick vidare men efter bara några steg stoppade Linnea mig och sa: "Mamma, tror du han vill ha mitt godis?" 

Vi vände om och Linnea överräckte sin lilla godispåse. Och uteliggaren blev själaglad! Han kramade om både Linnea och mig och när vi gick därifrån såg vi hur han mumsade på godiset han fått. För en liten stund var kanske livet inte var så miserabelt för just denna man.

Uteliggare är väl sin sak och jag hjälper dem gärna om jag kan. Däremot har jag svårare för dessa ligor som rätt som det är dyker upp i stan. De står med jämna mellanrum i stan och håller ett kort på ett barn i handen. En bit bort står nästa person och gör likadant. Ja, ni har säkert sett dem. Organiserat så det förslår. 

Nåväl, i en perfekt värld hade det inte behövt finnas någon form av av tiggeri över huvud taget! Men där är vi tyvärr inte ännu.

En riktgt trevlig helg önskar jag er!

Fler Show & Tell hittar du här: 
Nilla,
Desiree,
Annika,
Erica
Saltis
Musikanta
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Pettas
Cecilia
Åsa
Gnuttan
Anna
Karin
Channal





Channal

Hej!



Tiggeri klingar inget vidare! Det är så tragiskt! Bra att skänka mat istället för pengar!

Fin fredag till dig! Anna

Karin

Gulligt med godispåsen! Jag har emellanåt givit en SL-remsa åt dem som står vid tunnelbanan och "bara behöver tjugo kronor för att komma hem". Ibland blir de verkligen glada, men ibland märks det att det nog inte var en SL-biljett de hade tänkt sig utan kontanter...

olgakatt

Skönt att höra att det faktiskt funkar att ge en varm korv eller en godispåse!

Anna

Det är verkligen deprimerande med tiggeri och synd om de som har det riktigt svårt. Här i Köpenhamn finns det massor. Dom med hund brukar jag ge något - gör alltid ont att se tycker jag. Det värsta i tiggeri och skådespeleri såg jag i Paris när de satt med en docka (?!) och låtsades det var ett barn och man skulle tycka synd om dem! Godis och mat låter gulligt och bra :-) Kramar Anna

Lotta

Hej Channa!

Jag håller med. Det är verkligen tragiskt :-(

Lotta

Hej Karin!

Smart att ge en SL-remsa, tycker jag!

Lotta

Hej Olgakatt!

Ja, härligt när det funkar!

Lotta

Hej Anna!

Ja, när de har hundar blir jag också verkligen ledsen. Och håller med om att tiggeriskådespel är riktigt fult :-(

Kramar Lotta

Bernt Månsson

Hej Lotta,



Jag ger gärna "lokala" tiggare pengar, en grabbnäve av vad jag för ögonblicket kan ha i fickan. Nästa gång så kan det vara jag som kan behöva hjälp.



Däremot "ligorna" från Euorpa får ingenting, någonsin.