Skånska irrfärder, del 1

Förra helgen var vi utan barn, särbon och jag. Ett tillstånd vi nog får vänja oss vid då de minsta nu är så stora att de nästan klarar sig själva. Vad gör man då en regnig och blåsig lördag? Ja, varför inte ta bilen och åka lite på måfå fast med några bestämda stopp? Mat måste man ha så efter att ha snurrat runt längs småvägarna vid Rydebäck och Glumslöv hamnade vi till slut i Borstahusen och Erikstorps kungsgård. Här har det hållits gästabud i snart sexhundra år!
Här fanns också en golfklubb och ett golfmuseeum. Nu hade vi inga golfvagnar att parkera men vi var välkomna ändå.
En mycket god måltid avnjöt vi i denna historiska miljö. Utanför fönstret började det tyvärr att regna så smått.
Mätta och belåtna sprang vi ut till bilen och körde vidare ned till hamnen i Borstahusen. Här kunde man handla färsk fisk!
Eller varför inte sätta sig en stund på Börjes ljugarebänk?
I Borstahusen ligger också den charmiga lilla butiken Hos Ingrid.
Här kan man handla svensk design och konsthantverk och faktiskt hittade jag en liten sak till någon som snart fyller år :-)
Efter besöket hos Ingrid började vi bli kaffesugna och eftermiddagens mål var Flinkmans Café i Sireköpinge. Men innan vi kom dit tog vi en liten sväng förbi Rönneberga backar, men det berättar jag mer om imorgon!
Annieverse

Härligt att den kulna söndagen blev så mysig :-)

Borstahusen är ett jättefint badställe också...men man är nog inte så badsugen så här års kanske ;-)

Den där butiken ska jag lägga till min "shoppingställen-jag-måste-kolla-in"-lista!

Anna

Vad härligt med såna här utflykter! Skylten med Regional matkultur är aldrig fel ;-) och fiskerökerier är det bästa som finns! Och små hantverksbutiker! Kramar Anna

Annika

SÅ himla bra att kunna göra sådant där en regnig och blåsig lördag. Låter helt perfekt, tycker jag.

Vilka härliga ställen ni kom till!

Kram!

Marianne

Mysigt med utflykter i Skåne. Det är så fint nere i Borstahusen. Är det dragdrottningen Flinkmans kafé? Jag har för mig att han har öppnat kafé, men jag vet inte om det var i Skåne eller var det var. Såg någonting om det på tv för ett tag sedan, har jag för mig.



Kram!

Lotta

Annie:

Ja, Borstahusen och de andra små fiskesamhällena i närheten är så fina! Och klart du ska besöka "Hos Ingrid". Hennes butik finns också på Facebook!



Anna:

Ja, sådana skyltar är bra :-) Den här lördagen serverades vi dansk fläskestek...men det är väl ganska regionalt för att vara Landskrona?? ;-)

Kramar Lotta



Annika:

Ja, det blev en perfekt dag som avslutades med särbons goda mat och några glas Prosecco!

Kram!



Marianne:

Ja, visst är det vår alldeles bästa dragqueens café! Och det ligger inte alls långt från Helsingborg trots att det tog lång tid för oss att ta oss dit :-)

Kram!