Show & Tell: Bästa maten jag ätit på en semester

Sista fredagstemat för denna månad går i matens tecken. Mais Oui ber oss nämligen berätta om den bästa maträtten vi ätit på en semester. För min del är det många, maträtter alltså, som jag gillat genom åren. Mat är ju halva resan! 

Men trots all god och spännande mat jag ätit på mina semestrar är det en pizza jag minns allra mest! En fantastisk pizza som jag åt på torget där vid Santa Maria del Fiore i Florens för några år sedan. Tyvärr har jag inget foto på den men jag ska försöka förklara så gott det går. Nedan ser ni en bild av platsen där jag åt denna oförglömliga pizza.
Duomo, Florence
http://www.sacred-destinations.com/italy/florence-duomo

Jag hade beställt en tonfiskspizza, minns jag, och jag trodde den skulle se ut ungefär som de brukar. Men icke! In kommer världens finaste och mest aptitretande pizza jag någonsin sett! Själva botten, som var lite bubblig och knaprig, var gräddad i pizzaugn och därefter penslad med god olivolja. Ingredienserna var färska och pålagda i efterhand. Utöver rikligt med skivad tonfisk fanns ruccolasallad, körsbärstomater, svarta oliver och mozarellaost. Det kanske inte låter så upphetsande men pizzan var så fin och färggrann och den smakade så otroligt fräscht. Sen att den intogs där i Florens gör ju inte saken sämre förstås :-) Länge, länge har jag funderat på att göra något liknande här hemma för det borde ju inte vara så svårt. 

Nej, ibland är det inte det svåra och mest exotiska som fastnar i minnet! Nu ska det bli roligt att surfa runt lite och se vad ni andra har för fina matminnen!

Fler "Show-and-tell" hittar du här: Anki Anna Anne-MarieAnnikaBejlaDesireeEricaHelena I am Annika Inga-BrittJenny LottaMaisouiMrs ClapperMusikantaNillaOlgakattPetraPettas SaltisStrandmammanTaina Fritt ur hjärtat Norrsken och stjärnfall Ewa






Annika

DET låter som en riktigt, riktigt god pizza det där. Den skulle jag gärna ha smakat. Underbart.

Kram och ha en fin helg!!!

Ewa

Ååå det påminner mig om en pizza vi åt i Nice förra sommaren. Precis så som du beskriver den och den har jag glömt!



Florens är förövrigt en helt underbar stad. En av döttrarna pluggade Italienska där för några år sedan så vi åkte och besökte henne där och åt fantastisk gnocci också. :D



Kramar

Anna

Åhhh vad gott det låter! :-D Det vattnas i munnen! Och så klart extra mysigt i och med att vara på plats i pizzans förlovade land ;-) Kramar Anna

olgakatt

Pizza som lagats så kan jag bara få på ETT ställe i Skåne - på Friden vid vägs ände nära Kivik. Men om dom kommer upp på den nivå du beskriver betvivlar jag...

Det låter himmelskt gott.

Lotta

Hej Annika!

Ja, och den har verkligen fastnat i minnet. Såååå god var den :-)

Kram och fortsatt trevlig helg!

Lotta

Hej Ewa!

Ja, de kan det där med pizza runt Medelhavet :-) Och så härligt att kunna åka och hälsa på en dotter i Florens! Tänk om jag kunde övertala min om att åka dit och plugga ;-)



Kram!

Lotta

Hej Anna!

Ja, den var riktigt god och jag tycker ju att man borde kunna återskapa något liknande här hemma. Jag ska försöka någon dag, och godast vore det förstås med egenodlade tomater och ruccola :-:-)

Kramar Lotta

Lotta

Hej Olgakatt!

Tack för tipset! Då ska jag åka dit nästa gång jag har vägarna förbi andra sidan Skåne! En god pizza är aldrig fel :-)

Bejla

Ofta tycker jag det allra enklaste kan vara något av det godaste. Och självklart; omgivningarna gör ju också riktigt mycket! :-)

Anna (Sthlm)

Låter supergott!

Lotta

Hej Anna, Sthlm!

Ja, den var oförglömlig den pizzan!