The British Museum

Om det bara fanns möjlighet att besöka ett museum i London, vilket av alla skulle du välja då? Vi valde i alla fall storslagna Brittish Museum.
Jag hade tre mål i detta museum och det första var Sutton Hoo.
Sutton Hoo är en anglosaxisk begravningsplats i sydöstra England och fynden härifrån är daterade från 600-talet fram till cirka 1050 efter Kristus.
Mitt nästa mål var Rosettastenen. Inskriptionen på denna sten är ett dekret som utfärdades av Ptolemaios V Epifanes i Memfis år 196 före Kristus. Under Napoleons fälttåg i Egypten 1799 återfanns stenen vid staden Rosetta. Rosettastenen kom att spela en avgörande roll för uttolkningen av de egyptiska hieroglyferna.
Sist men inte minst, mitt tredje mål, Parthenonfrisen. Den här bilden visar en strid mellan en kentaur och en lapith.
 
Jag har en liten film som visar hela frisen men jag har inte lyckats lista ut hur jag ska få in den på bloggen. Jag återkommer med denna samt om mina åsikter så fort jag kan 😊.
Britishmuseum - London - Rosettastone - parthenon - suttonhoo